۱۳۹۰ تیر ۲۶, یکشنبه

نماد رجولیت و مردانگی تا آنجا فروکاسته می شود که ناگزیر از تلاشی است ..

خوانشی کوییر از مجسمه ی (شمع) رابرت گوبر

تصویری که می بینید مجسمه ی شمع (بی عنوان) اثر رابرت گوبر است. اثری مینیمال در حوزه ی مجسمه سازی. پایه ی این شمع یا مجسمه موم است و روی موم مقداری مو قرار دارد. قصد ندارم اینجا به این بپردازم که رابرت گوبر چه کسی بوده و چه کرده. چیزی که می خواهم به آن بپردازم خوانش کوییر از این اثر است.به طور حتم خوانش کوییر درک ذهنی من به عنوان خواننده این متن از بازی موجود در آن است. رابرت گوبر در خانواده ای کاتولیک بزرگ شد. پس بیراه نیست اگر از نمادهای آن در برخی آثار خود بهره بجوید. در این اثر نیز شاهد استفاده ی او از عنصر شمع هستیم. 




در کاتولیسیسم ، شمع نماد موارد زیادی است. مثلا «شمع روشن» نمایانگر حضور خداست یا به عبارت دیگر نماد تمامیت است. از سوی دیگر نمادی است برای در بند جسم نبودنِ نیایش کننده که هنگام نیایش شمعی برای خدا می برد تا نمایانگر حضور و جسمش باشد و حتی بعد از ترک محل نیایش توسط او، نیز بسوزد. شمع برای سوگواری هنگام مرگ افراد نیز استفاده می شود تا میانجی فرد مرده و قدیسین باشد. از دیگر سو موم خود ماتریالی است که با گرمای شمع آب می شود.

اما نخستین چیزی که با دیدن این تصویر شاید به چشم بیاید، آلت تناسلی مرد است. آلتی که برانگیخته شده. در واقع تصویر واجد استعاره ای فالیک است. همانطور که گفتیم کاتولیسیسم «شمع روشن» را نمادی می داند بر حضور خدا(تمامیت). اما شمع اثر گویر خاموش است و نه روشن. شمعی که در این تصویر می توان گفت که استعاره ای است بر آلت تناسلی مردانه ، خاموش است و در نهایت چیزی که به اصطلاح آن را مردانگی و مرد می دانیم خاموش است. از طرفی اگر حتی شمع هم روشن شود باز این موم پایه ی آن است که آب خواهد شد و شمع (آلت تناسلی مردانه) دوامی نخواهد داشت. نماد رجولیت و مردانگی تا آنجا فروکاسته می شود که ناگزیر از تلاشی است. بلاشک آثار گوبر از تجربه ی شخصی هنرمندی که خود همجنس گرا و کاتولیک بود، جدا نیست. این اثر گویر در سال 1991 ساخته شده است. درست در زمانی که ایدز به شدت دنیا را فراگرفته بود و همجنس گرایان نیز بخش بزرگی از این قربانیان بودند. بر همین اساس عده ای نیز معتقدند پیوند شمع/فالوس یادآوری دردناکی از این موضوع است. در عین حال همزمان نیز بر تجسم نمادگرایی ایمان کاتولیک و موقعیت نا امن گوبر به عنوان یک همجنس گرا است که در محیطی معتقد بزرگ شده.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر